Gry i projekty kulturowe z rzeczywistością rozszerzoną

2 czerwca 2020

W Fundacji To My stawiamy na wykorzystanie nowoczesnych technologii do promowania edukacji kulturowej.

Od kilku lat bierzemy udział w pracach nad geolokalizacyjnymi grami kulturowymi z rzeczywistością rozszerzoną. Początkowo odpowiadaliśmy przede wszystkim za warstwę merytoryczną. Obecnie korzystamy z prototypu narzędzia GeoGames., które pozwala „wyklikać” grę geolokalizacyjną z rzeczywistością rozszerzoną tak jak stronę internetową na wordpressie.

Dzięki temu jesteśmy w stanie tworzyć gry, grywalizacje oraz interaktywne szlaki edukacyjne bez pomocy programistów.

 

Wybrane projekty, w których maczaliśmy palce:

 

Misja Kopernik

To geolkalizacyjna grywalizacja z rzeczywistością rozszerzoną osadzona wewnątrz gry Slavic Monsters.

Gracz staje się poszukiwaczem skarbów, który ma za zadanie rozwikłać zagadkę przedmiotów skradzionych Mikołajowi Kopernikowi. Przedmiotów szuka w świecie rzeczywistym poruszając się po miastach należących do szlaku kopernikowskiego.

Po wejściu do gry gracz otrzymuje powiadomienie o najbliższym zaginionym przedmiocie, którego odległość jest sygnalizowana przez wbudowany pasek radaru. Dzięki temu gra łączy angażujące elementy poszukiwania skarbów i gier ciepło-zimno

Po zebraniu wszystkich przedmiotów gracz może przekazać je duchowi Mikołaja Kopernika, który przyłączy się do niego i pomoże mu w dalszych przygodach związanych ze słowiańską kulturą

Gazeta Olsztyńska o Misji Kopernik

Kocham Warmię i Mazury o Misji Kopernik

 

 

Misja Stolem

To zgrywazlizowana lekcja kultury w postaci aplikacji mobilnej z geolokliazają i rzeczywistością roszerzoną. Gracze poznają legendę o Stolemie, który z wdzięczności, po tym kiedy przysiadł sobie na Bazylice Mariackiej stworzył pikne rzeźby znane  gdańskich kamienic.

Mają okazję porozmawiać z mitycznym gigantem, zobaczyć go w rzeczywistości rozszerzonej oraz pomóc mu w umieszczeniu rzeźb na wybranych kamienicach, przy okazji poznając ich historię.

Gra zdobyła II miejsce oraz nagrodę publiczności na Hackathonie Wizja Rozwoju 2019.

 

 

 

Legendary Hunt Matera, Legendary Hunt Plovdiv

To dwie gry geolokalizacyjne z rzeczywistością rozszerzoną, w których tworzeniu brał udział zespół fundacji. Gry powstały dla włoskiej Matery i bułgarskiego Plovdiv, które w 2019 roku były europejskimi stolcami kultury. W obu grywazliacjach użytkownicy mają okazję poznać miasta przez pryzmat duchów osób, które niegdyś je zamieszkiwały. Od znanego reżysera Passoliniego w Materze, po Rzymskiego Konsula, który niegdyś zarządzał Plovdiv. Każdego z duchów należy przekonać do siebie. Niektóre z nich poprzez odgadnięcie faktów z ich przeszłości, a inne jak włoskiego piekarza poprzez zaniesienie jego wypieków do kilku lokalnych restauracji.

Wszystkie gry geolokalizacyjne, przy których pracował zespół Fundacji To My łączą realną, kulturową rzeczywistość z wirtualnym światem, który pozwala przywołać dawne i czasami zapomniane dzieje. Trudno oczekiwać, że mieszkańcy miast i turyści odłożą nagle telefony komórkowe, staramy się więc aby stały się one oknami, przez które można obejrzeć i poznać własną i obce kultury. Jak dotąd idzie nam całkiem nieźle 🙂

 

Narzędzie GeoGames znajduje się w fazie testów. W celu wypróbowania go można skontaktować się z twórcami za pośrednictwem ich strony internetowej: www.geogames.pl.

 

Treasure Hunt AR

Czyli „Gdzie jest Wally” w wersji z rzeczywistością rozszerzoną i edukacją kulturową. Zespół Fundacji To my brał udział w pracach nad aplikacją do grywalizacji zwiedzania jednego z pałaców w Zespole Pałacowym i Parkowym w Sintrze (Portugalia). Efektem prac był aplikacja mobilna, która zachęca zwiedzających do poszukiwania skarbów podczas zwiedzania kolejnych sal Pałacu.

 

Na końcu czeka ich nagroda i możliwość porozmawiania z duchem jednego z portugalskich władców – wszystko w rzeczywistości rozszerzonej.